ENGLISH
Default-Post-6

סוף מעשה במחשבה תחילה – טיפים וצ'קליסט לביצוע התקשרות עם מעצב או מתחזק אתר אינטרנט.

יוני 2020

במסגרת עיסוקי כמגשר ובורר מגיעים לפתחי סכסוכים רבים בין לקוחות לבין ספקים בתחומים שונים. בתחומי הסטארט-אפ והאינטרנט, עשויים להיות סכסוכים כספיים רגילים כבכל תחום אחר, אולם במקרים לא מעטים, נאלצים הצדדים להתמודד עם שאלות אשר ייחודיות לתחום האינטרנט, ובחלק לא מבוטל מהן מדובר בסוגיות אשר בתי המשפט טרם הכריעו בהן.

כך למשל בסכסוכים בין מפתחי ומעצבי אתרים לבין לקוחות אשר הזמינו את האתר, עשויות להתעורר מחלוקות כספיות "רגילות" שאינן מעוררות קושיות של ממש, והן בדרך כלל עובדתיות, אך עשויות להתעורר גם שאלות קנייניות הרות גורל ללקוח מזמין האתר. במקרה האחרון, יכולות לעלות שאלות קרדינליות הנוגעות לבעלות באתר, לבעלות בשם המתחם של האתר (הדומיין) ולבעלות על המידע שהצטבר על הלקוחות.

בידי מעצב או מפתח האתר כוח רב, ולעתים הוא יוכל למחוק את האתר כולו, להשתלט עליו או על רכיבים ממנו, ואפילו למכור מידע או נכסים אחרים למתחרה. כיצד?

במקרים לא מעטים מתברר ללקוח ברגע ההיפרדות ממפתח האתר או ממתחזק האתר כי האחרונים לקחו לעצמם את הזכות ורשמו את עצמם כבעלי הדומיין או שתוכן האתר שבוי בידיהם. אין לכך שום סיבה הגיונית וודאי שלא אתית. כפי שממציא לא היה נותן לעורך פטנטים לקבל בעלות על הפטנט עצמו, וכפי שלקוח לא נותן למעצב גרפי את הבעלות בסימן המסחר, כך אין שום הצדקה לאפשר למפתח או למתחזק אתר אינטרנט לנכס לעצמו דבר הקשור לאתר של הלקוח.

התנהלות נבונה בעת ההתקשרות יכולה למנוע במקרה של פרידה את הסכסוך כולו או לפחות למזער את המחלוקת על הבעלות, ותמנע עגמת נפש, בזבוז זמן, כסף, ואף אובדן לקוחות ועסקאות.

להלן מספר המלצות למזעור סכסוך עם מפתח/מעצב האתר שלכם או אפילו מניעתו:

  1. בעלות על שם מתחם (דומיין) – וודאו שאתם רשומים כבעלים של הדומיין של האתר, ושרישום שם הדומיין אינו על שמו של המעצב/מתחזק. לגבי דומיין עם הסיומת co.il ניתן לבצע בדיקה פשוטה באתר האינטרנט של איגוד האינטרנט הישראלי תחת הכותרת WHOIS. לגבי אתרים עם סיומות אחרות ניתן למצוא WHOIS בקלות באמצעות מנועי חיפוש נוספים.
  2. רישיונות לתמונות ורישיונות תוכנה – אם המפתח שלכם רכש תמונות, פונטים או תוכנות עבור האתר שלכם, דרשו ממנו תיעוד שיוכיח שאתם הבעלים, גם כדי שתוכלו לחדש רישיונות בעצמכם, גם כדי שלא תהיו אחראים להפרת זכויות יוצרים וגם כדי שיירשם לזכות החברה שלכם נכס, ככל שמדובר בסטארט-אפ שצפוי להימכר או להעניק רישיונות שימוש לצד ג'.
  3. מאגרי מידע – אם האתר שלכם משתמש בבסיס נתונים (database) כמו למשל תוכנת CRM לניהול לקוחות, העברת האתר שלכם משרת אירוח אחד לאחר יכולה להיות מסובכת, ולכן חשוב שתדאגו שתהיה לכם גישה עצמאית למאגר, ושהשליטה לא תהיה בידי המפתח.
  4. בעלות על תוכנית אירוח – ניתן להשתמש באותה שיטה של רשומת WHOIS כדי לראות את פרטי חברת האירוח (Hosting) של האתר שלכם. לרוב זה יופיע באזור ה- DNS- Domain name system). אם מעצב האינטרנט שלכם מבצע את האירוח של האתר שלכם, כדאי לשקול לעבור לחברת אירוח נייטרלית. המשמעות של האירוח היא מקום האחסון של התמונות, המידע והקוד של אתר האינטרנט שלכם, וחשוב שלא תהיו שבויים בידי המעצב/המפתח.
  5. דואר אלקטרוני – ככלל, שרתי הדוא"ל נמצאים אצל מי שמארח את האתר שלכם, וככזה יש לו גישה לתיבות הדוא"ל. אם מחליפים חברות אירוח, חשבונות הדוא"ל שלכם עלולים להיאבד ותצטרכו להגדיר חשבונות חדשים במערכת הדוא"ל החדשה של חברת האירוח החדשה. לכן, וכאמור, מומלץ מלכתחילה לוודא שהאתר שלכם פועל באמצעות חברת אירוח נייטרלית.

לסיכום – סוף מעשה במחשבה תחילה

בזמן שההחלטה לסיים את מערכת היחסים שלכם עם מפתח או מתחזק אתר האינטרנט עשויה להיות קשה, ככל שתנקטו בצעדים המתאימים מראש והאתר שלכם לא יהיה תלוי במפתח/מעצב, כך תפחת הסכנה הכרוכה בכך לעסק שלכם, וההחלטה תוכל להיות מבוססת שירותים בלבד, מבלי להותיר אמצעי סחיטה בידי המפתח/מתחזק.

כאשר הבעלות בשם המתחם, במאגרי המידע ובתוכנית האירוח בשליטתכם הישירה, כל שתדרשו לעשות בעת הפרידה הוא לשנות את הסיסמאות בכל החשבונות (לוחות בקרה ו- FTP) כדי לוודא שלמפתח/המתחזק הישן אין גישה, ואתם מוכנים לפתח מערכת יחסים חדשה עם ספק שירותים אחר.

זכרו שאין שום סיבה שבעולם שרישום הדומיין יתבצע על שם מפתח/מעצב האתר!!! מדובר בנכס שלכם, ובעלויות רישום שאינן גבוהות, ולכן דאגו שהרישום יבוצע על שמכם. גם רישום בחברת האירוח אינו יקר, וחשוב שיתבצע על שמכם, תוך שמירת הגישה לעצמכם.

בכל מצב שבו מפתח/מתחזק האתר שלכם מסרב לרשום בעלות על שמכם מבעוד מועד או במקרה החמור יותר בו אינו מסכים לשחרר את האתר שלכם במועד הפרידה – זה הזמן לשקול להפשיל שרוולים ולשכור עו"ד מתאים מהתחום.

המפורט לעיל מהווה מידע כללי בלבד ואינו כולל סקירה מקיפה של כל הוראות הדין ומכלול הסוגיות הרלוונטיות לנושא המאמר.
אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי ויש להיוועץ עם עורך דין, לפי הצורך, תוך בחינת נסיבותיו המיוחדות של כל מקרה.

מאמרים נוספים

ייפוי כח מתמשך – מה זה?

הכלי המשפטי של יפוי כח מתמשך מאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו להחליט היום, מי וכיצד ידאגו לנו, לגופנו, למשפחתנו, לנכסינו ולעסקינו, וזאת במידה ובעתיד לא נוכל, חלילה, לקבל החלטות כאלו בעצמנו…

שימוש חופשי ביצירה בה בעל זכות היוצרים אינו ידוע לפי סעיף 27א – פתרון או בעיה?

רוב האנשים אינם יודעים זאת, אך בכל פעם שהם מפרסמים תמונה, אפילו אם זה ברשת חברתית, הם חשופים לכך שכל גוף או אדם ייקח את אותה התמונה (למשל לאחר שזו הועברה בין כמה אנשים) ויעשה בה שימוש, ואפילו שימוש מותר. וישאל את עצמו השואל – איך זה יכול להיות? איך אדם יכול לעשות שימוש בתמונה אישית, שאני צלמתי ולא הייתה לי כל כוונה שתגיע לכולי עלמא, ועוד שזה יהיה בסדר?..

אתגר המדפסת התלת מימדית בעולם הקניין הרוחני

ספק רב אם צ'אק האל ידע לאילו מחוזות יגיע עולם המדפסות התלת מימדיות, כשהוא רשם את הפטנט למדפסת התלת מימדית שאותה הוא המציא, אי שם בתחילת שנות ה – 80 של המאה הקודמת. 40 שנים לאחר מכן, ספק רב אם גם אנחנו מסוגלים להעריך לאן עוד היא יכולה להתפתח…

חשיפות של יזמים באופן אישי לתביעות מצד עובדים?

האם מנכ"ל או בעלים של חברת סטארט-אפ יכול להיות מחויב לשלם חוב בגובה מאות אלפי שקלים שהחברה צברה כלפי עובד בכיר שהועסק בה, בין היתר בגין הפרות חוזרות ונשנות של זכויותיו, לרבות אי תשלום שכרו…

האם קבוצה לשיווק ופרסום מוצרים ברשתות החברתיות חשופה לתביעת קניין רוחני?

קבוצות רכישה ברשתות החברתיות השונות כבר מזמן הפכו לדבר שבשגרה אשר רבים מאיתנו עושים בהן שימוש. אך מה קורה כאשר השיווק והפרסום ברשתות אלו נעשה תוך מכירת מוצרים מזויפים? מי נושא באחריות לפעילות מפרה שכזו? האם פייסבוק רשאית להסיר חשבונות מפרים ללא התראה מוקדמת?..

הקניין הרוחני של משחקי לוח ומשחקי קופסא

כאשר אנו יוצרים משחקי לוח וקופסא – כיצד אנו מגינים על זכויות המשחק שלנו ושומרים על עצמנו מפני תביעות של אחרים…