במסגרת עיסוקינו כמגשרים ומייצגים בסכסוכים עסקיים, מגיעים לפתחנו לא מעט סכסוכים בין לקוחות לבין ספקים בתחומים שונים. בתחומי הסטארט-אפ והאינטרנט, עשויים להיות סכסוכים כספיים שגורים כבכל תחום אחר, אולם ישנם מקרים אחרים שבהם נאלצים הצדדים להתמודד עם אתגרים הייחודיים לתחום האינטרנט, כאשר פעמים רבות מדובר בסוגיות שגם בתי המשפט טרם הכריעו בהן.
למשל – בין מפתחי, מתחזקי ומעצבי אתרים לבין הלקוחות שהזמינו את האתר, עשויות להתעורר מחלוקות כספיות "רגילות" שאינן מעוררות קושיות של ממש (בדרך כלל הן עובדתיות וקלות להכרעה), אך עלולות להתעורר גם שאלות קנייניות הרות גורל ללקוח מזמין האתר. מדובר בשאלות הנוגעות לבעלות על האתר, לבעלות על שם המתחם של האתר (הדומיין) ולבעלות על המידע שהצטבר בו.
שימו לב כי למעצבים, למפתחים ולמתחזקים כוח רב – הם יכולים למחוק את האתר כולו; הם יכולים להשתלט עליו או על רכיבים ממנו; והם יכולים אפילו למכור מידע או נכסים אחרים למתחרה. איך זה יכול להיות?
במקרים לא מעטים מתברר ללקוח ברגע ההיפרדות ממעצב/מפתח/מתחזק האתר כי האחרונים, על דעת עצמם בלבד, רשמו את עצמם כבעלי הדומיין. הלקוח גם עשוי לגלות שתכני האתר שבויים בידיהם. כמובן שאין לכך שום סיבה הגיונית, ובוודאי שלא אתית – כפי שממציא לא היה נותן לעורך פטנטים בעלות על הפטנט עצמו, וכפי שלקוח לא נותן למעצב גרפי את הבעלות על סימן המסחר, כך אין שום הצדקה לאפשר למעצב/מפתח/מתחזק אתר אינטרנט לנכס לעצמו דבר הקשור לאתר של הלקוח.
ולכן התנהלות נבונה בעת ההתקשרות יכולה למנוע במקרה של פרידה את הסכסוך כולו, או לפחות למזער את המחלוקת על הבעלות, וכך יימנעו עוגמת נפש, בזבוז זמן, בזבוז כסף, ואף אובדן לקוחות ועסקאות.
להלן מספר המלצות למזעור סכסוך עם מפתח/מעצב/מתחזק האתר שלכם, ואף למניעתו:
1. בעלות על שם מתחם (דומיין) – ודאו שאתם רשומים כבעלים של הדומיין של האתר, ושרישום שם הדומיין אינו על שמו של המעצב/מפתח/מתחזק.
2. רישיונות לתמונות ורישיונות תוכנה – אם המפתח שלכם רכש תמונות, פונטים או תוכנות עבור האתר , דרשו ממנו תיעוד שיוכיח שאתם הבעלים. זאת גם כדי שתוכלו לחדש רישיונות בעצמכם, גם כדי שלא תהיו אחראים להפרת זכויות יוצרים וגם כדי שיירשם לזכות החברה שלכם נכס (ככל שמדובר בסטארט-אפ שצפוי להימכר או להעניק רישיונות שימוש לצד ג').
3. מאגרי מידע – אם האתר שלכם משתמש בבסיס נתונים, העברת האתר שלכם משרת אירוח אחד לאחר עלולה להיות מסובכת, ולכן חשוב שתדאגו שתהיה לכם גישה עצמאית למאגר, ושהשליטה תהיה שלכם בלבד.
4. בעלות על תוכנית אירוח (Hosting) – אם מעצב/מפתח/מתחזק האתר שלכם גם מארח את האתר, כדאי לשקול לעבור לחברת אירוח ניטרלית, כדי שאחסון חומרי האתר לא יהיה שבוי בידיים שאינן שלכם.
5. דואר אלקטרוני – ככלל, שרתי הדוא"ל נמצאים אצל מי שמארח את האתר שלכם, וככזה יש לו גישה לתיבות הדוא"ל. אם מחליפים חברות אירוח, חשבונות הדוא"ל שלכם עלולים להיאבד ותצטרכו להגדיר חשבונות חדשים במערכת הדוא"ל החדשה של חברת האירוח החדשה. לכן, כאמור, מומלץ מלכתחילה לוודא שהאתר שלכם פועל באמצעות חברת אירוח ניטרלית.
לסיכום – סוף מעשה במחשבה תחילה
בזמן שההחלטה לסיים את מערכת היחסים שלכם עם מפתח או מתחזק אתר האינטרנט עשויה להיות קשה, ככל שתנקטו בצעדים המתאימים מראש והאתר שלכם לא יהיה תלוי במפתח/מעצב, כך תפחת הסכנה הכרוכה בכך לעסק שלכם, וההחלטה תוכל להיות מבוססת שירותים בלבד, מבלי להותיר אמצעי סחיטה בידי המעצב/מפתח/מתחזק.
בכל מצב שבו מעצב/מפתח/מתחזק האתר שלכם מסרב לרשום בעלות על שמכם מבעוד מועד, או במקרה החמור יותר שבו הוא אינו מסכים לשחרר את האתר שלכם במועד הפרידה – זה הזמן לשקול להפשיל שרוולים ולשכור עו"ד מתאים מהתחום.
וזיכרו, לכל שאלה ועניין – אנחנו כאן.