איך אנחנו יודעים ממי אנחנו קונים מוצר או שירות? איך אנחנו יודעים שרכשנו את המותג שרצינו לרכוש? על פי תווי הזיהוי שלו – שם, לוגו, סלוגן. או בשמם המקצועי: "סימני מסחר".
סימני המסחר טומנים בחובם את המוניטין של העסק, את הזהות המסחרית שלו.
כאשר אנשים, למשל, קונים "מרצדס" הם עושים זאת כי הם מצפים למוצר ושירות באיכות מסוימת, וכאשר הם קונים "טויוטה" הם עושים זאת כי הם מצפים למשהו אחר. הקנייה מושפעת מאוד מן המוניטין של שני המותגים הללו.
ובמילים אחרות – סימני המסחר שווים כסף. הם למעשה מכילים בתוכם את כל המאמץ, הרפרטואר, המוניטין, הוותק וההשקעה בעסק שלנו.
וזו הסיבה מדוע חשוב כל-כך לשמור על סימני המסחר שלנו ולרשום אותם בצורה רישמית ומוסדרת. כי אם לא נעשה כך – אנו מסתכנים שלוש פעמים:
סיכון ראשון – מישהו אחר יכול לעשות שימוש במוניטין שלנו ובכך להרוויח על חשבוננו, לפגום בשם שלנו, ליצור בלבול ולפגוע ישירות בעסק.
סיכון שני – מישהו יכול לגנוב את המוניטין והזהות המסחרית שלנו, לטעון לבעלות על סימני המסחר – ולהכניס אותנו לסיפור ארוך של סכסוך מסחרי יקר ומתיש.
סיכון שלישי – מבלי לשים לב אנחנו עלולים להשתמש בסימני מסחר של מישהו אחר – וכך גם להיתבע וגם להיפרד מן הזהות המסחרית שבנינו ולהתחיל את הכול כמעט מאפס.
הנה שתי דוגמאות לכך:
ב-2020 השיקה חברת ריטיילורס מקבוצת "פוקס" רשת חנויות ספורט חדשה תחת השם "Just sport". לאחר שהחברה כבר יצאה לקמפיין פרסומי, תלתה שלטים בחנויות והגישה בקשה לרישום סימן מסחר – היא נאלצה לבטל הכול, לשנות את השם ל-"Dream Sport" ולהתחיל מחדש את כל הכיוון השיווקי. מדוע? מכיוון שכבר הייתה בישראל חברה בשם Just Sport שגם מוכרת מוצרי ספורט אשר פנתה באמצעותנו לרשם סימני המסחר בהליך התנגדות לבקשת קבוצת פוקס…
חברת "אפגד" מאשקלון, היא חברה בתחום יזמות הנדל"ן. אפגד עשתה את המעשה הנכון – ורשמה בעזרתנו את השם והסלוגן שלה כסימני מסחר. וטוב שכך – מכיוון שיום אחד גילתה חברה אחרת העוסקת בדיוק באותו תחום ובעלת שם דומה יחסית – פרסמה קמפיין ועשתה שימוש בדיוק באותו סלוגן. העובדה שסימני המסחר היו רשומים על שמם של "אפגד" – הקלה מאוד. מכתב התראה אחד, והחברה המתחרה נסוגה מיידית ושינתה הן את שמה והן את הסלוגן שלה.
הרישום במאגר סימני מסחר הוא תהליך שעלותו נמוכה יחסית, אך קודם לו תהליך חשוב של בירור ובדיקה, במטרה לוודא הגשה נכונה ויעילה לרָשָם סימני המסחר. לא כל בקשה לרישום מתקבלת. כמו כן הרישום נעשה בנפרד בכל מדינה בעולם, לפי הצורך המסחרי של העסק.
עוד על סימני מסחר – אפשר לקרוא כאן.
למידע נוסף, לייעוץ ולרישום ניתן לפנות לעו"ד גיא אורן, שישמח לתת מענה.