EN
unnamed (10)

האם מותר להשתמש בסימני מסחר של מתחרים עבור פרסום ממומן בגוגל?

סימני מסחר, כמו שמות ולוגואים, מזוהים עם העסק והפעילות שלו באופן מובהק – ולכן אסור לאחרים לעשות בהם שימוש לצורכי מסחר. כך, למשל, השם "שברולט" בתחום הרכב מזוהה עם חברה מסוימת ומוצרים מסוימים, ולכן כל שימוש בשם "שברולט" בתחום הרכב למטרות רווח ייחשב ניצול פסול של מוניטין החברה ועשוי לפגוע בשמה של החברה וברווחיה.

יחד עם זאת, נוצר מצב שבו עסקים רבים דווקא כן עושים שימוש בסימני מסחר של עסקים אחרים על-מנת לקדם את עצמם – ואין מדובר במעשה בודד או בטעות, כי אם בשיטה של ממש – שיטה פרסומית. מערכת ההודעות של גוגל (Google AdWords) מאפשרת לעשות שימוש בשמותיהם המסחריים של עסקים אחרים. כך, למשל, מרפאה פרטית בתחום השיניים – נקרא לה "מרפאת כהן", עשויה להזין במילות המפתח של המערכת את שמה של מרפאת שיניים מתחרה – נקרא לה "מרפאת לוי", כך שכאשר המחפש יקליד בגוגל את הביטוי "מרפאת לוי", בתוצאות החיפוש הוא יקבל בראש הדף (בחלק של התוצאות הממומנות) דווקא את "מרפאת כהן".

האם אין מדובר בשימוש פסול ולא חוקי בשמות מסחריים?

בתי המשפט נקראו לדון בכך מספר פעמים, כאשר הפסיקות נעו לכאן ולכאן ולא נקבעה הלכה גורפת. יחד עם זאת, עלו מספר אבחנות חשובות. כך, למשל, באחת הפסיקות הראשונות בנושא  נקבע כי כל עוד לא נעשית הטעיה של הציבור והמחפשים בגוגל יודעים שאין קשר בין סימן המסחר שהזינו בחיפוש ("מרפאת לוי") לבין בתי העסק האחרים שהתקבלו בחיפוש ("מרפאת כהן") – הרי שהשימוש מותר. פסיקה זו עסקה בתביעה שהגישה רשת "מתאים לי" כנגד רשת "קרייזי ליין", שעשתה שימוש בביטוי "מתאים לי" כדי להפנות מחפשים בגוגל לאתר המכירות שלה. הפסיקה קבעה כי מכיוון שהשימוש בשם המסחרי נעשה "מאחורי הקלעים" (במנוע החיפוש) ולמעשה הוא כלל לא מופיע בתוצאות מודעת הפרסום, ומכיוון שתוצאות החיפוש הממומן מופיעות בצורה מובדלת בחלק העליון של הדף – הרי שאין בכך משום הטעיית הציבור. אבחנה דומה עלתה שוב במספר פסיקות נוספות.

בשורה תחתונה, השימוש בסימני מסחר של עסקים אחרים במערכת ההודעות הממומנות של גוגל – אינו מובן מאליו, ולפני כל שימוש כזה – אנו ממליצים לבדוק היטב את ההיבטים המשפטיים של התהליך, כדי להימנע מתביעות, מעוגמת נפש ומשאר נזקים מיותרים.

ואם יש לכם שאלה בנושא זה ובכל נושא אחר שבו נוכל לעזור – אנחנו כאן.